Posti hyödyntää biometaania logistiikassaan

Kaasutankkausaseman avautuminen Ylivieskaan loi mahdollisuuden Postille ottaa käyttöön paineistettua kaasua käyttävän (CBG) kuorma-auton Kalajokilaakson alueella.

Kuva: Postin kaasukäyttöinen kuorma-auto tankkaamassa Ojasaaren asemalla

 

Ojasaaren Biokaasu Oy:n tankkausasema avattiin käyttöön kesäkuussa. Tankkaajia kävi runsaasti ja kesä oli vilkasta sesonkia biometaanin tankkauksessa. Tankkausasema otettiin innokkaasti vastaan ja tankkaajat löysivät aseman hyvin. Myös paikalliset asukkaat ryhtyivät innokkaasti kaasuautoiluun. Posti Oyj aloitti biokaasun tankkaukset lokakuun alussa Ylivieskassa Ojasaaren Biokaasu Oy:n asemalla. Demecalta otettiin Postiin yhteyttä ja kerrottiin biometaanin tankkauksen mahdollisuudesta Ojasaaren asemalla. Postilta tehtiin päätös aloittaa biometaanin tankkaus Kalajokilaakson alueella. Loistavaa yhteistyötä, sillä biometaanin tankkausasemille on tärkeää saada isoa volyymia raskaan liikenteen osalta. Ojasaaren biokaasulaitokselta asemalle asti riittää kapasiteettia tuottaa biometaania, joten lisää tankkaajia pyritään löytämään jatkuvasti.

Pyysimme Postilta kuulumisia ja näkemyksiä biokaasun tankkaukseen liittyen, sillä kaasuauton tankkaus oli merkittävä ja iloinen uutinen Kalajokilaakson alueelle. Vastaukset kysymyksiin meille lähetti Postilta Senior Communications Manager Minna Eloranta.

 

Miten Posti päätyi hankkimaan kaasukäyttöisen kuorma-auton Ylivieskaan?

Ilmastotyömme perustuu yhtiön strategiaan ja ilmastotieteeseen. Vuonna 2022 Postista tuli maailman ensimmäinen logistiikkayhtiö, jonka nettonollatavoitteen Science Based Targets -aloite (SBTi) hyväksyi. Pyrimme nollaamaan omat ja arvoketjun päästömme 2040 mennessä. Tähtäämme lisäksi siihen, että vuonna 2030 me ja kumppanimme ajamme vain fossiilittomalla energialla ja käyttämissämme kiinteistöissä käytämme vain fossiilitonta energiaa.

Tärkeä etappi kohti fossiilitonta logistiikkaa on vuonna 2022 julkaisemamme oman kuljetuskaluston tiekartta. Se sisältää taloudellisesti toteuttamiskelpoisen suunnitelman jopa tuhansien uusien sähkö-, biokaasu- ja vetyautoja käyttöönotosta 2030 mennessä. Vuonna 2023 aloitimme kalustotiekarttojen laadinnan sopimusliikennöitsijöille tiiviissä yhteistyössä heidän kanssaan.

Kaasutankkausaseman avautuminen Ylivieskaan loi mahdollisuuden Postille ottaa käyttöön paineistettua kaasua käyttävän (CBG) kuorma-auton tällä alueella. Kaasutankkausasemaverkoston laajentuminen Suomessa edesauttaa logistiikkayritysten, kuten Postin pääsemistä omiin ilmastotavoitteisiinsa ja tässä Ylivieskan alueen kaasutankkausaseman avautuminen ja tätä kautta CBG kuorma-auton käyttöönotto Postilla oli taas askel eteenpäin.

 

Mikä on CBG, LBG biokaasun saatavuus ja toimintavarmuus alueilla, joilla Posti toimii?

Postin jakeluverkko on Suomen laajin ja toimitamme tuotteita ja tunteita kaikkialle Suomessa. Nykyinen kaasutankkausasemaverkosto ei kata vielä kaikkia Postin käyttötarpeita tästä näkökulmasta, mutta paineistetun biokaasun (CBG) ja nesteytetyn biokaasun (LBG) kattavampi saatavuus Suomessa on rakenteilla ja lisää kaasutankkausasemia on koko ajan tulossa lisää. Toimintavarmuuden näkökulmasta paikoilla, joista kaasua saa ne toimivat pääosin hyvin ja tankkaustapahtuma onnistuu.

 

Onko kaasukuorma-auton käytössä haasteita tai mitä haasteita biometaanin käyttöön tai saatavuuteen liittyy Postin näkökulmasta?

Posti on sitoutunut vähentämään omat kasvihuonekaasupäästöt nollaan ja kuljettamaan fossiilivapaasti 2030 mennessä. Nettonollaan tähtäämme 2040. Vuonna 2023 vähensimme omia päästöjämme 16,1 prosenttia. Yleisesti Postin kuljetuskalustoa valittaessa tulee huomioida mm. ajoneuvojen luotettavuus, käytettävyys Postin vaativiin tarpeisiin nähden, kustannustehokkuus ja se, että kalustovalinnat tukevat yllä mainittua kunnianhimoista ilmastotavoitteitamme.

Yleisesti sanottuna meillä on hyviä käyttökokemuksia biokaasukäyttöisten autojen käytöstä Postin tarpeisiin peilaten. Biokaasua on ollut Suomessa saatavilla useammalta toimijalta ja paikkakunnalta jo useita vuosia. Näemme biokaasuautojen käytön edut hyvinä niin talouden kuin ilmastotavoitteidemme näkökulmasta.

 

Miten biokaasun käyttö on vaikuttanut ajoneuvojen käytettävyyteen ja operatiiviseen tehokkuuteen?

Postin verkosto kattaa koko Suomen ja ajoneuvomme kulkevat päivittäin välillä erittäinkin vaativissa sääolosuhteissa ja kuljetustehtävissä. Tästä syystä ajoneuvojen päivittäinen käytettävyys ja luotettavuus on erittäin tärkeää, kaikissa ajoneuvoissamme. Biokaasu toimii Postin vaativissa kuljetustehtävissä hyvin ja ajoneuvojen saatavuus Postin tarpeisiin on ollut tähän mennessä riittävä.

 

Tilaa tankkauskortti yrityksesi käyttöön

Demecalta yritykset voivat hankkia käyttöönsä gFuel-tankkauskortin, jolla tankkaus onnistuu vaivattomasti. Lanseeraamme ensi vuoden alkupuolella sivuston, josta tilaukset hoituvat helposti. Teemme tankkauskortteihin sopimukset yritysten kanssa, jolloin kaasukäyttöisten autojen tankkaus voidaan laskuttaa kuljetusyritykseltä. Mikäli biometaanin hyödyntäminen kiinnostaa jo nyt, voit ottaa yhteyttä hankekehittäjä Markku Laitilaan.

Biometaanin tankkaus on lähes yhtä nopeaa kuin dieselin tankkaus. Paineistetun biokaasun tankkaus on turvallista eikä tankkaukseen tarvita suojavarusteita. Myös useat kuljettajat ovat kehuneet, että kaasukäyttöinen kuorma-auto on hiljainen käyttää. Biometaani tuo huomattavaa kilpailuetua, sillä lantapohjaisella biometaanilla voidaan saavuttaa jopa 150 prosentin päästövähenemä*. Lisäksi biometaani on kustannustehokas vaihtoehto.

 

*Lantapohjaisella biometaanilla ja -kaasulla päästään yli 100 %:n päästövähenemään, koska lantapohjaisen biokaasun käyttö vähentää energiantuotannon päästöjen lisäksi lannan varastoinnin päästöjä. Metaani on voimakas kasvihuonekaasu ja ilman biokaasulaitosta sitä vapautuu luontaisesti ilmaan lietealtaista. Biokaasulaitoksilla metaani otetaan talteen, jolloin se ei pääse vapautumaan ilmaan.

Katso lähimmät tankkausasemat

LUE LISÄÄ

Lisää kirjoituksia